Monday, July 16, 2018

STRESS ද?

By Prof. 

STRESS මට කියන්න ඔබ කි දෙනෙකුට ස්ට්‍රෙස් ද? ඇත්තටම මොකද්ද මේ ස්ට්‍රෙස් එක?
මේ ලගදි දවසක් මගේ දුව මට කිව්වා “අම්මා මට හරිම ස්ට්‍රෙස් අම්මා”
ඇයට වයස අවුරුදු 9 යි. අවංකවම මට හිනා ගියත්, වහාම කම්පියුටර් තිරයෙන් මැත් වෙලා
 “ පුතාට කොහොම ද ස්ට්‍රෙස් බව දැනෙන්නේ” කියලා ඇහුවා.
චූටි හිනාවක් එක්ක දෝණි
“ නැ මට අම්මා එක්ක කතා කරන්න ඕනේ. එත් අම්මා හැමවෙලාවෙම වැඩ”
මම වහාම කරමින් සිටි වැඩය ටිකකට නවත්තලා වහාම දෝණි ගේ ලගට ගියා. එයාගේ අතක් අරගෙන මගේ අත උඩින් තියාගන්න කොටම ඇය කිව්වේ “අම්මා, මට හරි පහසු බවක් දැනෙනවා” ඉතිං ඇත්තටම මේ අවුරුදු 9 දරුවාට ස්ට්‍රෙස් ද? ඒ ගැන දැන ගන්න නම් මේ වචනයේ අර්ථය අපි සිංහලෙන් සොයා බැලීම වැදගත්.
සිංහල භාෂා වෙහි මේ වචනයෙහි අර්ථ ගැන්වීම ම එකී තත්වය පැහැදිලි කිරීමට සමත්
බල කිරීමක්/බර දැරීමක්/ආයාසයක් -> වෙහෙසක් -> පිඩාවක් -> ආතතිය -> ක්ලමථය
ඇත්තටම STRESS - ක්ලමථය ලෙසින් දැක්වීම වඩා නිවැරදි ක්‍රමය ලෙස හැඳින්විය හැකි.
(ලිපිය ආරම්බයේ සිට ඔබ දුටු [ස්ට්‍රෙස්] කියන වචනය යෙදුනු වාර ගණන නිසා ඔබට පැහැදිලි කළ නොහැකි අපහසුවක් දැනුනා ද? අන්න ඒ හැඟීම මෙකි තත්වය ප්‍රායෝගිකව පැහැදිලි කිරීමට මා හිතාමතා මේ ලිපියට ඇතුලත් කළ බව වටහා ගන්න.)  
එක පාරින්ම තමන්ගේ මානසික තත්වය හෝ වෙන අයකු මුහුණ දෙන මානසිකත්වය/ MIND STATES  වටහා නොගනිමින් පැනපු ගමන් මට ස්ට්‍රෙස් කිම හරියටම කිරිහාමි අත් පා සිතල වූ සැනින් “මං මලෝ” යැයි ඇදගෙන වැටීමට වඩා ලොකු වෙනසක් නම් ඇත්තෙම නැත. 😊😊
ඇත්තටම මේ අවුරුදු 9 ක දරුවෙකුට ස්ට්‍රෙස් එන්න පුළුවන් ද?
මුලික හැදෑරීම වල දී මෙකි තත්වය වයස 18-81 අතර පරතරයක කතා කෙරුණත් 2010 වසරේ දී එළිදැක්වුණු  recent theoretical advances in aging theory මගින් ද STRESS හී අර්ථ දැක්වීම මඟින් ද ඕනෑම වයසක පුද්ගලයකු මෙකි මානසික තත්වයෙහි යම් *අවස්තාවක්/ භාවයක සිටිය හැකි බව මගේ අත්දැකීමයි. එබව ඉහත අර්ථ දැක්වීමෙන් ම ඔබට ද පැහැදිලි වන වා ඇති.
STRESS හී සරල පැහැදිලි කීරීම නම්
*මානසික පීඩනය යනු අප මත පැටවූ ඉල්ලීම් සහ ඒවා සපුරාලීමට ඇති හැකියාවයි.
මෙම ඉල්ලීමි අප වෙත පැමිණිය හැක්කේ කෙසේ ද?
බොහෝවිට පවුලෙන්, රැකියාවල, මිතුරන්ගෙන් හෝ පාසලෙන් වැනි බාහිර මූලාශ්රවලින් පැමිණේ පැමිණෙන්නා වූ ඉල්ලීම්. නමුත් එපමණක් නොව විටෙක අප විසින් අපට කළ හැකි දේට සාපේක්ෂව අප විසින් කළ යුතු යැයි අප සිතන දේ ත් මීට ඇතුලත්.
අන්න ඒ නිසාම ස්ට්‍රෙස් යන්න සිංහලෙන් කළ පැහැදිලි කීරීම ක්‍රමානුකුල ව ගැනීමේ දී අප ඕනෑම කෙනෙක් ක්ෂණික, කෙටි කාලීන හෝ දීර්ග කාලීනව පිඩාවට ලක්විය හැකි අතර ඉන් අතලොස්සක් මානසික ආතතියෙන් පෙලෙන්නන්/ Affected by stress ලෙස හදුනාගත හැකි.
මේ ලිපිය හරහා ඔබට ස්ට්‍රෙස් යනු රූගයක් නොව එදිනෙදා කාර්‍ය කීරීම සදහා තිබිය යුතු ගුණයක් බවත් එය හසුරුවා ගැනීමට නොදැනීම ප්‍රතිකාර ලැබිය යුතු තත්වයක් දක්වා දුරදිග යා හැකි බවත් අවබෝධ වන්නට ඇතැයි විශ්වාස කරමී. එසේ නම් පීඩනය පිඩාවක් නොවී හසුරුවා ගන්නා ආකාරය ගැනත් තව මේ පිලිබඳ අළුත් තොරතුරු ගැන කතා කරන්නටත් බලා පොරොත්තුවෙන් Google search කර නොදන්නා ලෙඩ සාදා නොගන්නැයි ඔබට ආරාධනා කරන,
මං  
එරන්දී 

  


6 comments:

  1. වැදගත් ලිපියක් එරන්දී.

    ජයවේවා!!!

    ReplyDelete
  2. බොහොම වටිනා ලිපියක් එරන්දි,

    කනගාටු වෙනවා මාස දෙකකට පස්සේ කියවන්න ලැබිච්ච එක ගැන...

    ReplyDelete